Maand van de Geschiedenis 2012

Campagne voor de Maand- en de Nacht van de Geschiedenis 2012, met het thema Arm en Rijk. We bedachten het verbindende campagnebeeld van de de tulpenbol. Samen met het project team maakten we de campagne en vertaalden deze door. Ook het programma van de Nacht van de Geschiedenis werd door ons samengesteld. De Nacht van de geschiedenis werd feestelijk gevierd in het door ons aangeklede feest in de fietstunnel onder het Rijks.

De Nieuwe Collectie is bijzonder trots om zowel de identiteit,
de communicatie als de aankleding over dit geslaagde evenement te hebben uitgevoerd.

Opdracht

Nederlands Openluchtmuseum en Rijksmuseum2012

Ontwerp

Samen met

Janjaap Rypkema |  Auke Vleer

Campagne & Identiteit

Barbara Dijkhuis ontwierp een nieuwe identiteit voor zowel de Maand als de Nacht van de Geschiedenis. Samen met fotograaf Auke Vleer bedacht Barbara Dijkhuis het campagnebeeld van de bloeiende tulp met de bol er nog aan. De bloeiende tulp staat symbool voor rijkdom, de bol voor armoede.
Met het rode vierkant voor de Maand en de blauwe maan voor de Nacht ontwierp ze twee logo's die makkelijk met elkaar zijn te verbinden, maar toch verschillend genoeg zijn. 

Nacht en Maand van de Geschiendenis
De Maand van de Geschiedenis begon op 29 september in het Nederlands Openluchtmuseum en werd op 27 oktober feestelijk afgesloten met de Nacht van Geschiedenis waarvoor het Rijksmuseum voor het eerst zijn splinternieuwe Atrium ter beschikking stelde.